SEO

SEO Sözlüğü ve Terimleri

SEO Sözlüğü konusunda hazırlamış olduğum içeriği hemen incele ve SEO terimlerine hakim ol. Türkiye’nin en kapsamlı SEO içeriklerinden birisi olduğuna inanıyorum. sözlüğü sizlerle

Aradığınız tüm terimlerin cevaplarını karşılarında bulabilirsiniz. Bu sözlüğü diğer sözlüklerden ayıran en önemli özellik ingilizce terimleride parantez içerisinde belirtilmiş olup anlam karmaşasının önüne geçilmiştir.

SEO Sözlüğü

SEO Sözlüğü ve Terimleri (A’dan Z’ye)

A

ALT Metin/Alt Nitelik (ALT Text/Alt Attribute) – Sitenizin HTML’indeki bir resmin açıklamasıdır. İnsanlardan farklı olarak arama motorları, resimlerin görüntüsünü değil, yalnızca resimlerin ALT metnini okur. Resimlere Alt metin eklemeyi unutmayın.

Anahtar Kelime (Keyword) – Bir kullanıcının, arama motorlarında arama sorgunusunu başlattığı kelimedir. Web sayfaları, belirli bir anahtar kelimeyi arayan ziyaretçileri çekmek amacıyla optimize için çalışmaktadır.

Anahtar Kelime Zorluğu (Keyword Difficulty) – Bir anahtar kelimenin ne kadar rekabetçi olduğunu ve onun için sıralamanın ne kadar zor olacağını ifade eder.

Anahtar Kelime Araştırması (Keyword Research) – Hacme, anahtar kelime zorluğuna ve diğer faktörlere göre içeriğinizde hedeflenecek anahtar kelimeleri arama sürecidir.

Anahtar Kelime Doldurma (Keyword Stuffing) – Daha üst sıralarda yer almak için içeriğinizdeki anahtar kelimelerin aşırı kullanımı.

Arama Amacı (Search Intent) – Bir kullanıcının neden arama yaptığını belirtir.

Arama Hacmi (Search Volume) – Belirli bir dönemde, genellikle bir ay içinde bir anahtar kelimenin aranma sayısı.

Alt alan (Subdomain) – Web sitenizi daha iyi organize etmek ve daha kolay gezinmeye izin vermek için kullanılan birincil alan adının bir alt bölümü.

B

Backlink – Harici (Site Dışı) bir web sayfasına işaret eden bir bağlantıdır.

Başlık Etiketi (Title Tag) – Web sitenizdeki, sayfanın baş bölümünün içinde bir <title> HTML etiketi içine alınmış bir sayfanın başlığıdır. Kullanıcı o sayfadayken arama motoru sonuçlarında ve kullanıcının web tarayıcısının en üstünde görünür.

Black Hat – Google’ın yönergelerine aykırı uygulamalar.

Blog – Belirli konular ve/veya sektörle ilgili blog gönderilerini içeren bir web sayfalarının genel adıdır.

Başlık etiketi (Header tag) – Paragraf, başlık ve alt başlıkları belirtmek için kullanılan koddur.

Başlıklar (Headings) – Web sitenizdeki H1 veya H2 gibi bir başlık etiketinin içine yerleştirilen bölüm başlıklarıdır. Bu metinler genellikle sayfadaki diğer metinlerden daha büyük ve daha güçlü bir yazı tipiyle oluşturulmaktadır.

Beyaz Şapka (White Hat) – En iyi uygulamalara uyan ve arama motorlarını manipüle etmeyen SEO taktikleri.

Bağlantı Metni (Anchor Text)– Bir web sayfasına verilen bağlantının gerçek metni. Çoğu web sitesinde, bu metinler genellikle koyu mavi, altı çizili veya bağlantıyı geçmişte ziyaret ettiyseniz mor renkte gösterilmektedir. Bağlantı metni, arama motorlarının hedef sayfanın ne hakkında olduğunu anlamasına yardımcı olur, tıkladığınızda da ne göreceğinizi açıklar.

Bot – Belirli görevleri tamamlamak üzere programlanmış bir yazılım uygulamasıdır. (Örnek Google Bot)

Breadcrumb – Bir web sitesinde nerede olduğunuzu ve anasayfadan ne kadar uzakta olduğunuzu bilmenizi sağlayan bir web uygulamasıdır.

Bozuk (Kırık) Bağlantı (Broken Link) – 404 hata sayfasına yönlendiren bir bağlantıdır. Sitenizde var olmayan bir sayfayı kullanıcının ulaşmak istemesi durumunda ortaya çıkmaktadır. Bazende var olan bir sayfanın ortadan kalkması ancak yayın hayatına devam etmesi durumunda ortaya çıkmaktadır.

Bağlantı Oluşturma (Link Building) – Gelişmiş arama motoru sıralamaları için web sitenize daha fazla gelen bağlantı alma etkinliği ve süreci. (Aşırı ve Alakasız yapılmamalıdır.)

Bağlantı Şemaları (Link Schemes) – Google’ın Sıralama Metriklerini aşmak için aşırı bağlantı, çapraz bağlantı veya diğer manipülatif taktiklerle (satın alarak veya satarak) arama sıralamalarında yükseltmek için kullanılan spam taktikleri olarak tanımladığı durumdur.

C

Kurallı URL (Canonical URL) – Kurallı URL, kullanıcının bilgi bulabileceği en iyi adrestir. Bazen aynı sayfa içeriğine birden fazla adresten erişilebildiği bir durumla da karşılaşabilirsiniz. Kurallı URL’yi belirtmek, arama motorlarının bir içerik parçası için hangi adresin en iyisi olduğunu anlamasına yardımcı olmaktadır.

ccTLD – Ülke kodu, üst düzey etki alanı anlamına gelir ve belirli bir ülke veya bölge için etki alanını tanımlamak için kullanılır. Örneğin www.sitem.co.uk

Crawler – Arama motorları tarafından web siteleri hakkında bilgi toplamak ve bunları doğru bir şekilde dizine eklemek için kullanılan programdır.

CSS (Basamaklı Stil Sayfaları) – Oluşturduğunuz kodların, sitenizin farklı öğelerinde nasıl görüneceğini tanımlayan kısmıdır (Örnek: başlıklar, bağlantılar).

D

Derin Bağlantı (Deep Link) – Bu, iki şeye atıfta bulunabilir: Bir mobil uygulamadaki içeriğe işaret eden bir bağlantıya veya ana sayfa dışında bir web sayfasına işaret eden bağlantılardır.

De-Index – Arama motoru bir web sitesini veya web sayfasını arama sonuçlarından kaldırmasıdır.

Do-follow – Arama motorlarına “nofollow” özniteliği yerine bağlantıyı takip etme talimatı veren bir köprüleme komutudur. ( bkz: nofollow )

Doğal Olmayan Bağlantılar (Unnatural Links) – Google’ın, bir site sahibinin editoryal nedenlerle kefil olmadığı veya yerleştirmediği bağlantı oluşturma şeklidir. ( Bağlantı şemalarına bakın )

Dönüşüm Formu (Conversion Form) – Site ziyaretçileriniz hakkında bilgi topladığınız bir form’dur. Dönüşüm formları , trafiği potansiyel müşterilere dönüştürmek için kullanılır. İletişim bilgilerini toplamak, olası satışları takip etmenize yardımcı olacaktır.

Dış bağlantı (External link) – Web sitesinde “farklı bir etki alanında”  bulunan web sayfasını işaret eden bir köprüdür. Bu aynı zamanda bir geri bağlantı olarak da bilinir. (bkz: backlink).

Dahili Bağlantı (Internal Link) – Ana sayfanızdan ürünler sayfanıza olduğu gibi aynı web sitesinde bir sayfadan diğerine bağlantı türüdür.

Dizine Alınmış Sayfalar (Indexed Pages) – Web sitenizin arama motorları tarafından saklanan sayfalarıdır.

Duyarlı tasarım (Responsive design) – Bir web sitesinin görüntülendiği herhangi bir cihaza uyum sağlamasına olanak tanıyan ve onu daha iyi bir kullanıcı deneyimi haline getiren bir tasarım uygulaması.

Durum Kodu (Status Code) – Bir isteği takiben bir sunucu tarafından gönderilen yanıt kodu. ( Genel durum kodları )

E

Etki Alanı (Domain) – Sitenizin ana web adresidir (örnek: www.siteniz.com).

G

Google My Business – Google’da yerel bir işletme rehberidir.

Google Arama Konsolu (Google Search Console) – Bir web sitesinin nasıl performans gösterdiğini izleyebileceğiniz ücretsiz bir Google aracı.

Görüntü Sıkıştırma (Image Compression) – Bir web sayfasını hızlandırmak için “görüntünün” dosya boyutunu küçültme uygulamasıdır.

Gelen Bağlantı (Inbound Link)– Başka bir web sitesinden, sitenize verilen bağlantılardır.

Gizleme (Cloaking) – Bir web sayfasında beklenenden farklı bilgileri görüntülemek için kullanılan siyah şapka stratejisidir.

H

HTML – Arama motorlarının web site kodlarındaki okuduğu kısımdır. Arama motorlarının sitenizi kolayca ve sıklıkla okuması için HTML’nizi olabildiğince temiz oluşturulmalısınız. HTML’nizi temiz tutarak onun yerine CSS’nize düzenle ilgili kodları ekleyebilirsiniz.

Hızlandırılmış Mobil Sayfalar (AMP) (Accelerated Mobile Pages (AMP)) – Google’ın yayıncılarına tüm cihazlar için optimize edilmiş web sayfaları ve içerik oluşturmasına yardımcı olan açık kaynaklı bir projedir.

Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate)– Yalnızca bir sayfayı görüntüledikten sonra bir web sayfasından ayrılan kullanıcıların oranıdır .

I-İ

İndeksleme (Indexing) – Arama motorları tarafından web site ve katalog dosyalarının içeriğini analiz etmek için kullanılan bir süreçtir.

İlgili Aramalar (People Also Ask) – İlgili soruları ve bir sorguya verilen yanıtları göstermek için SERP’de görünebilen bir özellik. (SERP’te en altta gözükmektedir.)

J

Javascript– Web site yöneticilerinin, site içerisine çeşitli efektler veya değişiklikler yapmalarına izin veren bir komut dosyası dilidir.

K

Kullanıcı Deneyimi (User Experience “UX”) – Kullanıcıların bir ürün, hizmet veya (SEO bağlamında) bir web sitesi veya mobil uygulama ile etkileşime girerken hissettikleri duyguyu ifade eder.

Katlama (The Fold) – “Katlama”, web site sayfanızın bir kullanıcının monitör veya tarayıcısında penceresinin alt tarafından kesildiği noktadır. Ekranın altındaki herhangi bir şey kaydırılabilir ancak hemen gözükmez. Arama motorları, yeni ziyaretçiler tarafından hemen görüleceği için ekranın üst kısmındaki içeriğe biraz öncelik verir.

L

Link Juice – Bir web sitesinin yüksek otoriteye sahip bir web sitesinden geri bağlantı aldığında kazandığı değer veya yetkidir. ( bkz: backlink )

M

Markalı Anahtar Kelime (Branded Keyword) – Belirli bir markaya atıfta bulunan bir arama sorgusu (anahtar kelime). Örneğin: “Nike ayakkabılar”

Meta Verileri (Metadata) – Arama motorlarına web sitenizin ne hakkında olduğunu söyleyen verilerdir.

Meta Açıklama (Meta Description) – Bir sayfanın içeriğinin 160 karakterden daha kısa bir açıklaması ve birinin onu neden ziyaret etmesi gerektiği ile ilgili bilgi paylaşılan alandır. Bu, sayfadaki içeriğin bir örneği olarak arama motoru sonuç sayfalarında sayfa başlığının altında görüntülenir.

Meta Anahtar Kelimeler (Meta Keywords) – Daha önce 90’larda ve 00’ların başında arama motorları tarafından bir web sayfasının ne hakkında olduğunu belirlemeye yardımcı olmak için kullanılan meta anahtar kelimeler etiketi artık herhangi bir büyük arama motoru tarafından kullanılmamaktadır.

Minification – İşlevselliği etkilemeden bir sayfanın daha hızlı yüklenmesine yardımcı olmak için kaynak koddaki gereksiz karakterleri kaldırma uygulaması.

Mobil Öncelikli Dizine Ekleme (Mobile-first Indexing) – Bu, Google’ın öncelikle dizine ekleme ve sıralama için bir web sayfasının mobil sürümünü kullanması anlamına gelir. Eskiden masaüstü tercih ediliyordu.

Misafir Bloglama (Guest Blogging) – Bir başkasının sahip olduğu web sitesinde blog yazısı yayınlamaktır.

Mevsimsel Eğilimler (Seasonal Trends) – Yılın belirli zamanlarında anahtar kelimelerin doğal olarak artması ve azalması. Örn: “Cadılar Bayramı kostümü” anahtar kelimesi sonbahar aylarında artış, ilkbahar ve yaz aylarında ise düşüş gösterir.

N

Nofollow – Bir siteden gelen bağlantı, SEO kredisini diğerine geçirmediği anlamına gelmektedir.

Ö-O

Organik trafik (Organic traffic) – Web sitenizi ücretli bir reklam yerine SERP’lerde keşfeden ziyaretçileri ifade eder.

Önbellek (Cache) – Web site ve uygulamaların, tarayıcılarda daha hızlı yüklenmesine yardımcı olmak için geçici veriler toplayan bir depolama durumudur.

Öne Çıkan Parçacık (Featured Snippet) – Konum 0 olarak bilinen, bazı Google arama sonuçlarının en üstünde görünen alıntılar.

Örümcek (Spider) – Web tarayıcısı olarak da bilinir, internette gezinen ve web siteleri hakkında bilgi toplayan bir bilgisayar programıdır. ( bkz: tarayıcı )

P

PageRank – Google tarafından atanan ve genel SEO’nuzun ne kadar iyi olduğunu gösteren 0-10 arası bir değerdir. Teknik olarak ‘Araç Çubuğu PageRank’ olarak bilinir. (Şuan kullanılmamaktadır.)

Panda – Daha önce siyah şapka taktiklerini takip etmek için ayrı bir Google algoritmasıydı, ancak şimdi Google’ın temel algoritmasının bir parçasıdır.

Tıklama Başına Maliyet (PPC “Pay-Per-Click”) – Bir reklamverenin bir çevrimiçi reklamcılık uygulamasına reklam koyduğunda ve bir ziyaretçinin reklamını her tıkladığında o uygulamaya ödeme yaptığı reklam ücretidir. Google AdWords bunun klasik bir örneğidir.

Q

Sorgu (Query) – Bir kullanıcının arama motoruna girdiği kelimeler veya ifadeler.

R

Rank Brain – Google’ın sorguları anlamak ve en iyi sonuçları vermek için çalışan algoritmasının makine öğrenimi bileşeni.

Reddetme (Disavow) – Google’a, sitemize verilen (Bazı) bağlantıların düşük kaliteli, spam veya yapay olduğunu söylediğimiz ve yok saymasını istediğimiz durumu ifade eder.

Rel=canonical – Benzer içeriğe sahip birden fazla sayfa olduğunda arama motorlarına bir web sayfasının hangi sürümünün orijinal olduğunu ve hangisinin kopya olduğunu söyleyen bir HTML etiketi. ( bkz: canonical)

Robots.txt – Arama motoru tarayıcılarına web sitenizin hangi alanlarının erişilebilir olduğunu ve hangilerini görmezden gelmeleri gerektiğini söyleyen bir metin dosyasıdır.

RSS Beslemesi (RSS Feed) – RSS, ‘gerçekten basit dağıtım’ anlamına gelir. Bir web kaynağından yeni içerikle ilgili güncellemeleri almanın aboneliğe dayalı bir yoludur. Yeni içerik yayınladığınızda takipçilerinizin güncel kalmasına yardımcı olmak için web siteniz veya blogunuz için bir RSS beslemesi kurabilirsiniz.

S

SEO Nedir – Arama motoru optimizasyonu anlamına gelir ve belirli anahtar kelimeler için arama motorlarında yüksek bir sıralamaya ulaşmak ve bunu korumak için yapılan çalışmalar ve web site sayfanızı optimize etmek için kullanılan taktikleri ifade eder.

SERP (Arama Motoru Sıralaması Sayfası) – Bir arama motorunda bir sorgu çalıştırdıktan sonra size gönderilen sayfa. Genellikle üzerinde 10 sonuç bulunur, ancak bu, söz konusu sorguya ve arama motoruna bağlı olarak değişebilir.

Sıralama Faktörü (Ranking Factor) – Bir web sitesinin arama motorlarındaki sıralamasını etkileyen faktörler.

Sayfalandırma (Pagination) – Bir dizi içerik çok sayfalı bir listeye bölündüğünde oluşmaktadır. E-ticaret sitelerindeki kategori sayfalarını düşünün.

Site Haritası – Bir web yöneticisi veya bir arama motorunun o web sitesini dizine eklemesini kolaylaştırmak için bir web sitesindeki tüm sayfaların haritasını sağlayan bir yazılım tarafından oluşturulan özel bir belgedir.

Sosyal Medya – Çevrimiçi topluluklar oluşturmak için kullanılan çevrimiçi sosyal ağlar.

SSL Sertifikası – “Güvenli Yuva Katmanı” anlamına gelir ve bir web sunucusu ile tarayıcı arasında geçen verileri şifrelemek için kullanılır. SSL sertifikası olmayan bir web sitesi, gizli bilgilere erişebilecek bilgisayar korsanlarına karşı savunmasızdır.

Sayfa Hızı (Page Speed) – Bir web sayfasının ne kadar hızlı yüklendiğini ifade eder. Etkileyen faktörler arasında dosya boyutları, kaynak kodu ve web sunucusu bulunmaktadır.

Sayfa Başlığı (Page Title) – Tarayıcı penceresinin üst kısmında görünen web sayfanıza verdiğiniz addır. Sayfa başlıkları işletmenizle ilgili anahtar kelimeler içermelidir. Sayfa başlığınızın başındaki kelimeler, sonundaki kelimelerden daha fazla ağırlıklıdır.

T

Trafik – Web sitenize yapılan ziyaretlerin miktarı.

Tarayıcı (Browser) – İnternetteki bilgi ve veriye erişmenizi sağlayan yazılımlardır. En yaygın tarayıcılar arasında Google Chrome, Safari ve FireFox bulunur.

Trafik Sıralaması (Traffic Rank) – Sitenizin internetteki diğer tüm sitelere kıyasla ne kadar trafik aldığını gösteren sıralama.

Tembel Yükleme (Lazy Loading) – Bir sitenin yüklenmesi için gerekli olan zamana kadar ertelenmesidir. Sayfa hızını artırmak için kullanılan bir yöntemdir. Bunun bir örneği, web sitelerindeki sonsuz kaydırmadır.

Tohum Anahtar Kelime (Seed Keyword) – Kısa kuyruklu anahtar kelime, aynı zamanda kök anahtar kelime olarak da bilinir, sıralamak istediğiniz birincil anahtar kelimedir ve şemsiye terimi olarak kabul edilir.

U

URL – Sitenizdeki bir sayfanın web adresi (örnek:www.siteniz.com/hakkinda).

Uzun Kuyruklu Anahtar Kelime (Long Tail Keyword) – Üçten fazla kelime içeren daha uzun, daha spesifik sorgular.

Y

Yer İmi (Bookmark)– Web tarayıcınızda veya bilgisayarınızda daha sonra ulaşmak üzere kaydedilmiş bir web sitesidir.

Yetki (Authority)– Bir web sitesinin arama motorunun algoritmasına göre ne kadar güvenilir olduğunu ifade eder.

Yönlendirme (Redirection) – Bir URL bir konumdan diğerine taşındığında. ( Bkz. 301 ve 302 Yönlendirme ).

Yönlendiren Dize (Referrer String) – Bir kullanıcının tarayıcısı tarafından web’de sayfadan sayfaya gezinirken gönderilen bir bilgi parçası. Web yöneticilerinin, kullanıcıların web sitelerini nasıl bulduklarını anlamalarına yardımcı olan, daha önce nereden geldiklerine ilişkin bilgileri içerir.

Yapılandırılmış Veri (Structured Data) – Arama motorlarının bilgileri anlamasına yardımcı olmak için düzenlenen ve etiketlenen herhangi bir veri kümesi.

W

Web Sitesinde Gezinme (Website Navigation) – Bir web sitesindeki çeşitli web sayfalarına kolayca erişmenizi sağlayan bir sayfadaki öğeler ve bileşenlerin tümüdür.

X

XML– Arama motorları tarafından web site verilerini anlamak için kullanılan genişletilebilir biçimlendirme dili anlamına gelir.

XML Site Haritası (XML Sitemap) – Bir web sitesinin önemli sayfalarını, arama motorlarının kolayca bulup tarayabilmesi için listeleyen bir dosya.

İncelemeniz Gereken Diğer İçerikler

Sizler için gelişiminize katkı sağlayacak içerikleri bir araya getirdim. Aşağıdaki içerikleri incelemeniz ve örneklerle uygulamanız kısa sürede SEO Nedir sorusunun cevabını öğrenmenize katkı sağlayacaktır.

  1. Yeni Başlayanlar için SEO Rehberi (A’dan Z’ye SEO): ozguraltun.com.tr/seo-rehberi/
  2. SEO Stratejisi Nasıl Oluşturulur?: ozguraltun.com.tr/seo-stratejisi/
  3. SEO Nasıl Yapılır: ozguraltun.com.tr/seo-nasil-yapilir/
  4. SEO Uzmanı Olmak İsteyenler İçin: ozguraltun.com.tr/seo-uzmani/
  5. Google SEO Kalite Yönergeleri: ozguraltun.com.tr/google-seo-kalite-yonergeleri/
SEO ile ilgili detaylı bilgileri öğrenebileceğiniz SEO Nedir içeriğimi ziyaret edebilirsiniz.

Sizin eklemek istedikleriniz varsa yorumlarınızı bekliyorum.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir