SEO Nasıl Yapılır?
Arama Motoru Optimizasyonu (SEO), öğrenme isteğiniz bu kulavuz sayesinde gerçekleşebilir. SEO nasıl yapılır? Nelere dikkat edilmesi gerekiyor? Hangi kaynaklar size yardımcı olur? Bu içeriği tüketmeniz size SEO konusunda ciddi katkılar sağlayacaktır.
SEO değerli bir çalışmadır. Diğer çalışmaların hiçbirisi size insanların ne istediğini ve ne aradığını göstermez. Ancak bu çalışmalar grubu bunların hepsini size sunar.
Sektöre göre değişkenlik gösteren bir konu olsada en çok trafik getiren kanallar arasında organik trafik yer alır. Bunların dönüşüme uğraması ise çalışmalarınızla ortaya koyduğunuz yaklaşımlarla belli olacaktır. Yani trafiğe değil dönüşüme odaklanmanız en sağlıklısı olur.
Birebir ve çevrimiçi, size ait olan projenin üzerinden Google Ads ve SEO danışmanlığı hizmeti!
İçindekiler
SEO Nasıl Yapılır? (Adım Adım SEO)
İnsanlar arama motorlarını belirli soruları sormak için kullanırlar.
Bir şeyleri nasıl kurabilirim? Bir şeyleri nasıl ayarlayabilirim? Bir şeyleri nasıl bulabilirim? Nedir? Bu tür sorular arama motorlarına yöneltilir ve insanlar bu soruların cevaplarını karşılarına gelen sonuçlardan almaya çalışırlar.
SEO basit bir şekilde sizin sorunuzu ön plana çıkarmaya yarayacak çalışmalar bütünüdür. Ancak verdiğiniz cevabın en iyi cevap olması gerekmektedir. Cevabınız arama motoru sonuç sayfasının ilk kısmında çıkmalı ve insanlar sitenizi bu sayede ziyaret etmelidir.
Bu yazıda arama motorlarında başarıya ulaşmak için odaklanmanız gereken unsurlara değinilecektir. Bu teknik olarak site içi SEO olarak adlandırılır ve çalışmalar tamamen arama motorlarının sitenizi daha iyi tanımalarını sağlamaya yöneliktir. Bu yazıda öğrenecekleriniz kısaca şu başlıkları kapsamaktadır:
- Anahtar Kelime Tanımlama ve Yerleştirme.
- İçerik Üretmek
- SERP ve Rakip Analizi
- Doğru Meta ve Başlık Kullanımı
- Sayfa Yüklenme Hızı
- URL Yapısı
- Görsel Optimizasyonu
- Mobil SEO
- Bağlantılar
Bu içerik size SEO konusundaki temel bilgileri anlama konusunda yardımcı olacaktır. Bu nedenle tüm konularda en açıklayıcı bilgilere yer vermeye özen göstereceğiz.
Çalışmaları bizzat kendiniz yapmıyor olsanız bile herkesin anlayacağı dilde yazılmış bu rehber sayesinde strateji ve çalışmaları herkese ulaştırmayı başarabilirsiniz. Bu yazıdan elde ettiğiniz bilgilerin tümü denenmiş ve test edilmiş bilgilerden elde edilmiştir. İster bir firmaya bağlı olarak, isterseniz kendi ofisinizden, isterseniz evinizden bu çalışmaları yapabilme fırsatına sahip olabilirsiniz.
SEO Çalışmalarının İki Farklı Yönü
Sitenizin ve içeriğinin arama motorlarında daha iyi yerlere gelmesini sağlamak iki farklı alanda çalışma yapmakla ilgilidir. Birçok ticari site veya kişisel site SEO çalışmalarını yanlış uygulayarak istedikleri sonuçları elde edememektedirler. Birçok kişi bu çalışmalardan çok hızlı sonuç almayı istemektedirler ama bu isteğin yerine getirilmesi pek mümkün değildir. Bu tür düşüncelere sahip kişiler birkaç taktiği uygulayarak hemen sonuç elde etmeye çalışmaktadırlar ama büyük resmi görmemektedirler.
Size bu şekilde hizmet satmaya çalışan kişiler olursa onlara karşı temkinli olun. Gizli bir formülle sitenizi kısa sürede en tepeye çıkarma sözü veren yerlerden uzak durun. Bu tür hızlı sonuçlar elde etmek isteyen kişiler ucuz taktiklere ve arama motorlarına manipülasyon uygulamalara başvurmaktadır. SEO çalışmaları zorlayıcıdır, detaylıdır ve doğru bir biçimde yapılması gerekmektedir.
SEO çalışmalarının iki farklı yönü vardır. Bir yönü site içi SEO, diğer yönü ise site dışı SEO olarak adlandırılmaktadır. Site içi çalışmalar anahtar kelimeler, içerikler, teknik durumlar ve yapısal unsurlarla ilgilidir. Site dışı çalışmalar ise sosyal medya linkleri, marka bilinirliği ve otorite sahibi sinyallerle ilgilidir.
Site İçi SEO Çalışmaları
Site içi SEO çalışmaları sitenizde kontrol edebildiğiniz ve değiştirebildiğiniz her şeyle ilgilidir. Bu nedenle SEO çalışmalarına başlanabilecek en ideal nokta site içi çalışmalardır. Site içi SEO konusunda söylenebilecek en ideal şey, SEO çalışmalarına yapılan yatırımın en yüksek seviyeye çıkarılmayı kapsamasıdır. Peki yatırım getirisinin en yüksek seviyede olmasını sağlayacak çalışmalar nelerdir?
Anahtar Kelime Tanımlama
Anahtar kelime tanımlama ve yerleştirme temel çalışmadır. Başlamadan önce anahtar kelimeler konusunda açık ve net olmalısınız. Anahtar kelimeleri düşünürken aşağıdaki faktörleri göz önünde bulundurabilirsiniz.
-
Arama Hacmi
Arama hacmi bir anahtar kelimenin veya anahtar kelime grubunun aylık olarak aranma miktarını göstermektedir. Bu bazı kişilere yabancı bir durummuş gibi gelebilir ama SEO tecrübesine sahip olan kişiler için epey tanındık bir tecrübedir. Arama hacmi müşterilerinizin nasıl davrandığı veya nasıl davranmayı düşündüklerini size göstermektedir. SEO çalışmalarından maksimum verim almak istiyorsanız bu davranışları enine boyuna incelemelisiniz. Kısa süre içerisinde incelemeleriniz sonuç verecek, içeriklere yönelik verileri toparlayacak bilecek ve SEO çalışmalarınızın beklediğiniz sonuçları vermeye başlayacaktır.
Anahtar kelimeleri bulma konusunda kullanabileceğiniz en iyi araçlardan birisi Google Anahtar Kelime Planlayıcısı olarak bilinmektedir. Anahtar kelime aracını kullanırken aylık olarak en yüksek trafik değerine sahip yani en fazla trafiği getirecek anahtar kelimeleri bulmaya yönelmelisiniz. Bu konuda kesin kelimelerden veya rakamlardan konuşmak pek mümkün değildir çünkü nişten nişe anahtar kelimelerin değerleri farklılık göstermektedir.
Arama hacmi hiç olmayan anahtar kelimelere yönelik SEO çalışması yapmak size hiçbir şey kazandırmaz. Bununla birlikte vaktinizi boşa harcamış olursunuz. Verilerden yola çıkarak sitenize yön verin ve müşterilerin konuştuğu dilden konuşmaya çalışın.
-
Rekabet
Göz önünde bulundurmanız gereken bir sonraki durum ise ilk sayfada yer almanın ne kadar zor olacağıdır. Bunun için anahtar kelime rekabeti konusunda veriler sunan araçlardan faydalanabilirsiniz. Anahtar kelimelerin rekabet durumu bir anahtar kelimenin birçok farklı niteliği göz önünde bulundurularak hesaplanır.
- Bir anahtar kelimeden para kazanılma durumu nedir? Bir anahtar kelimeden ne kadar fazla para kazanılıyorsa o anahtar kelimenin rekabet durumu bir o kadar yüksektir.
- Anahtar kelimenin sahip olduğu aranma hacmi ne kadardır?
- Aranan arama terimi için karşınıza çıkan sonuçlarda birinci ve ikinci sıralarda büyük markalar mı yer alıyor?
Bu unsurları göz önünde bulundurduğunuz zaman karşınıza çıkan sonuç size şu gerçeği anlatacaktır. İstediğiniz anahtar kelime için sıralamaya sahip olabilirsiniz ama yeteri kadar vaktinizin ve kaynağınızın olması gerekmektedir. Eğer seçtiğiniz anahtar kelimenin arama sonuçlarında ilk sayfalarda büyük markalar veya yayıncılar bulunuyorsa bu durumda bu anahtar kelimenin rekabetinin yüksek olduğunu anında anlayabilirsiniz. Bu tür yüksek rekabete sahip anahtar kelimeler için sıralamaya sahip olmak oldukça büyük yatırımlar gerektirmektedir.
Bu noktada iyi bir SEO uzmanının önemi ön plana çıkmaktadır. Ufak işletmeler ve sınırlı bütçeye sahip kişilerin hedefleyebileceği anahtar kelimeleri bulabilmek için bu alanda yapılabilecek en uygun çalışmaların neler olduğunu bilen tecrübeli biriyle çalışmanız gerekir.
-
Amaç
Bir anahtar kelimeyi veya anahtar kelime paketini seçip üzerine düşmek için ortaya koyacağınız amaç en az arama hacmi kadar değerlidir. Amaç basit bir biçimde arama yapan kişi için yapabilecekleriniz anlamına gelmektedir. Bu noktada insan psikolojisini anlayacak bir biçimde yaklaşım sergilemeniz gerekmektedir.
Örneğin, küçük işletmeler anahtar kelimesi zayıf bir amacı ifade etmektedir. Küçük işletmeler için pazarlama araçları anahtar kelimesi ise güçlü bir amaç anlamına gelmektedir.
Küçük işletmeler için arama nedeninin ne olacağını bir düşünün. Bunu kim arar? Kim arayabilir? Muhtemelen kimse aramaz. Arayan kişilerin arama nedenleri sizin işinize yaramaz. Ancak, küçük işletmeler için pazarlama araçları çok daha anlamlı bir arama nedenidir. Aramayı yapan kişi bunu neden aramış olabilir? Gayet basittir. Aramayı yapan kişi bir küçük işletme sahibidir veya pazarlama alanında çalışma yapan birisidir. Sonuç? Sonuç olarak odaklanacağınız bir anahtar kelime bulmuş olursunuz.
Şimdi, bu noktaya kadar öğrenmiş olduğumuz nitelikleri bir araya getirelim. Yüksek arama hacmine sahip anahtar kelimeleri incelememiz gerekirse, küçük işletmeler anahtar kelimesi çok fazla trafiğe sahip olacaktır ama dönüşüm sağlaması pek olası değildir. Rekabetin düşük olduğu ve dönüşümün yüksek olabilme ihtimalinin olduğu “küçük işletmeler için pazarlama araçları” ise takip edilmesi ve odaklanılması gereken arama terimidir.
Amaç açısından zayıf olan anahtar kelimeler, örneğin küçük işletmeler anahtar kelimesi size hiçbir trafik getirmez. Uzun kuyruklu ve aynı zamanda anlamlı olan küçük işletmeler için pazarlama araçları ise yüksek amacın olduğunu ifade etmektedir.
Dikkat ettiyseniz iki farklı noktada aynı anahtar kelimeleri kullanmayı uygun gördük. Bunun temel sebebi anlatımı kolaylaştırmaktır. Belirleyeceğiniz anahtar kelimenin arama hacmi yüksek yani trafik miktarı fazla olsa bile bu anahtar kelimenin trafik getirme olasılığı düşük olabilir. Bunu tamamen yaptığınız analizler ile enine boyuna araştırmanız ve öyle karar vermeniz gerekir.
Yüksek Kaliteli İçerik
SEO için içerik oluştururken dört farklı unsuru göz önünde bulundurmanız gerekir. Sık sık bu dört unsurdan birisi veya ikisi ihmal edilir. Arama motorlarının belirlenen sorgular için en iyi içeriği kullanıcıya sunmaya çalıştığını unutmayın. Arama sonuçları arama motorunun bir ürünü gibidir. Bu nedenle arama motoru firmaları daima sonuçlarını en iyi hale getirmek için uğraşırlar. Bunun bir getirisi olarak içerik konusunda daima en iyisini bulmaya çalışırlar.
Kullanıcıya ne kadar iyi içerik sunarlarsa kullanıcı ilgili arama motorlarında bir o kadar fazla arama yapmaya özen gösterir. Bunlar arama motorlarının temel işleyiş prensipleridir. Bu nedenle kaliteli içerik bir seçenek değil bir zorunluluktur.
Anahtar Kelimeler
Anahtar kelime seçimi konusunda temel gereksinimlerin neler olduğundan bahsettik. Bu aşamada ise seçilen anahtar kelimelerin içeriğe nasıl ekleneceği ile ilgileneceğiz.
Arama motorlarının algoritma açısından zayıf olduğu dönemlerde onları kandırmak kolaydı. Anahtar kelime doldurma bilinen ve uygulanan bir stratejiydi. Sonuçları olumluydu ancak kullanıcıların karşılarına çıkan sonuçlar bekledikleri kalitede değil, anahtar kelime doldurma yapılarak oluşturulmuş içerikler olmaktaydı.
Arama motorları bu tür yönlendirici yöntemleri artık fark edebilmektedir. Artık anahtar kelimeleri gereğinden fazla kullanmanız durumunda arama motorları size ceza kesmektedir. Bu konuda daha yaratıcı ve anahtar kelimeleri en ideal bir şekilde içeriğin içerisine yerleştirmelisiniz.
Anahtar kelimeler arama motorları tarafından hala kullanılmaktadır. Arama motorları bu kelimeler sayesinde içeriğin neyle ilgili olduğunu belirlemektedirler. Anahtar kelimeler olmadan dahi içeriği anlama konusunda yetkinlikleri bulunmaktadır. Peki bu noktada sizin rolünüz nedir? Arama motorlarını anahtar kelimeleri kullanarak kendinize çekebilirsiniz ama bunu anlamlı bir biçimde gerçekleştirmelisiniz.
Kullandığınız anahtar kelimenin yazının içinde mutlaka doğal bir konumda olması gerekir. Bu şekilde arama motorlarına bir sinyal gönderebilir ve içeriğin neyle ilgili olduğunu onlara anlatabilirsiniz. Bunun yanında destekleyici anahtar kelimeleri kullanarak yazınızı çok daha iyi bir hale dönüştürebilirsiniz. Dikkat etmeniz gereken tek nokta olabildiğince doğal bir biçimde anahtar kelimeleri kullanmaktır.
Uzun Kuyruklu Anahtar Kelimeler
Uzun kuyruklu anahtar kelimeler genel olarak kısa anahtar kelimelerden daha az aranma hacmine sahip olan ve birkaç kelimeden bir araya gelen anahtar kelimelerdir. Pazarlama bir anahtar kelimedir. Küçük işletmeler için pazarlama planı nasıl oluşturulur ise uzun kuyruklu bir anahtar kelimedir.
Uzun kuyruklu anahtar kelimeler içerikte kullanmak belirli spesifik sorguları yakalamanın en iyi yoludur. Aranma hacmi ne kadar düşük olursa olsun tıklanma oranı ve dönüşümler yüksek olur çünkü aramayı yapan kişiler istediklerini bulmayı başarırlar.
- Doğal olmalarını sağlayın. Uzun kuyruklu anahtar kelimeler nerede anlamlı gelecekse orada kullanılmalıdır.
- Anahtar kelimeyi olabildiğince uygun noktalarda kullanmaya özen göstermelisiniz.
- Dilbilgisi kurallarına uyum sağlamalısınız.
- Anahtar kelimeleri içeriğin içerisine doldurmayın. Ceza almanız söz konusu olabilir.
- Uzun kuyruklu anahtar kelimelerin içerikle aynı doğrultuda ilerleyecek bir biçimde kullanılmasını sağlayın.
Uzunluk
İçeriğin uzunluğu arama motorları açısından kritik öneme sahip unsurlardan birisidir. İdeal içerik uzunluğu diye bir şeyden söz etmek mümkün değildir çünkü ideal uzunluk farklı alanlara ve stratejilere göre farklılık göstermektedir.
Oluşturduğunuz içerik gerçekten kısa veya zayıf ise bu içerik ile sıralama sahibi olabilmeniz mümkün değildir. Sıralama sahibi olamayan içerikleriniz arama motorları tarafından yeteri kadar kullanışlı ve faydalı bulunmamış demektir.
İçeriğiniz kısa ise bu durumla karşı karşıya kalabilirsiniz. Bu noktada, oluşturacağınız içeriğin ne kadar uzun olması gerektiğini belirlemek için mutlaka hedefiniz olan anahtar kelime için ilk sayfada yer alan sonuçları gözden geçirmelisiniz.
İlk sayfaya göz attığınız zaman karşınıza çıkan içerikler olabildiğince uzun ise, örneğin 1000-2000 kelime aralığındaysa bu durumda rekabet etmek için sizin bundan daha uzun ve faydalı içerikler sunmanız gerekiyor demektir. Ancak sırf kelime sayısı fazla olsun diye bir içeriğe durmadan kelime eklemeye çalışmamalısınız çünkü değer katmadığı sürece eklediğiniz kelimelerin bir anlamı olmayacaktır.
Özgünlük
Sitenizin ceza almasını istiyorsanız en hızlı yöntem kopya içerik kullanmaktır. Arama motorları kopya içeriklerden nefret ederler. İyi bir içerik yazmak istiyorsanız çok çaba göstermelisiniz. Bu çabayı göstermek istemeyen kullanıcıların başvurduğu yöntem ise buldukları içerikleri kendi sitelerine kopyalayarak ilerlemeye çalışmaktır.
Vaktinizi ve çalışmalarınızı olabildiğince kendi kitlenize kendi içerikleriniz ile hitap etmeye ayırmalısınız. Kopya içerik oluşturmadığınız konusunda emin olmak istiyorsanız, oluşturduğunuz içerikten birkaç cümleyi arama motorlarında aramayı deneyebilirsiniz.
Sayfalarınızın herhangi birinde kopya içerik olmamalıdır. Oluşturduğunuz her içerik mutlaka özgün olmalıdır. Bunu sağlamak için çok çalışmanız gerekse bile bunu yapmalısınız. Arama motorlarında yer edinmek istiyorsanız bu büyük bir gereksinimdir.
Değer
Belirtilen diğer niteliklerin aksine bu biraz daha kişisel bir yaklaşımı ifade etmektedir. Ancak, değer niteliği mutlaka stratejinizin bir parçası olmalıdır. Arama motorları her geçen gün daha iyi duruma gelmektedir, artık iyi içerik ve kötü içerik arasındaki ayrımı yapabilmektedir.
Eğer içeriğiniz kaliteli ise yapılacak sorgulara istenilen cevabı verebiliyor olmalıdır. Bunun en büyük getirisi ise istenilen sıralamaya sahip olmayı başarmaktır. İçerikler kullanıcılara istedikleri değerleri kazandırıyorsa arama motorlarında üst sıralarda yer alma fırsatını elde edebilirler.
Meta Veri
Başlıklar ve Açıklama
Meta veri veya teknik adıyla metadata, bir sayfa hakkında kullanıcılara ve arama motorlarına bilgi sunan HTML kodudur. Yıllar içinde çok daha farklı ve kullanışlı meta veriler ortaya çıkmıştır. Bu yazıda ise konumuzla alakalı olarak iki farklı meta veriye değinilecek ve bunların SEO açısından değerlerine yer verilecektir.
Bu iki önemli meta veri Title Tag yani Başlık Etiketi ve Description Tag yani Açıklama Etiketi olarak bilinmektedir. Bu iki etiket kullanıcıya ve arama motoruna sayfa hakkında net bilgi vermektedir.
Başlık Etiketi
Başlık etiketleri bir sayfada yer alan en önemli SEO unsurudur. Bir başlık etiketi HTML kodunun bir parçasıdır. Amaç ise arama motorlarına sayfaya ait linkin tanımını yapmaktır. Arama motorları bu etikette kullandığınız kelimelere ve anahtar kelimelere bakarak sayfanın sıralamasını gerçekleştirmektedir.
Başlık etiketi için en ideal kullanım biçimleri şu şekildedir:
- Uzunluğu 50-60 karakter arasında olmalıdır. Bunun üstünde kullanılacak her uzunluk arama motoru sonuçlarında belirli kısımların kesilmesine neden olacaktır.
- Başlık etiketinin ilk kısmında mutlaka ilk yani temel anahtar kelimeye yer vermelisiniz.
- Her sayfa için mutlaka özgün bir başlık etiketi kullanmalısınız.
Unutmayın, başlık etiketi sayfa içerisinde her yerde karşınıza çıkmayacaktır. Bunlar sadece arama motorları sonuç sayfasında ve tarayıcınızın sekme bilgisinde gözükecektir.
Açıklama Etiketi
Açıklama metni arama motoru sonuçlarında gözüken iki satırlık kısımdan ibarettir. Geçmişte bu kısımda anahtar kelimeler yoğun bir biçimde kullanılmaktaydı. Bu tür kötüye kullanımlar artık bir sonuç vermemektedir. Açıklama etiketi artık sayfanın ne ile ilgili olduğunu açık bir biçimde belirten ifadelerden oluşturulmaktadır.
Google artık açıklamalarda geçen anahtar kelimeleri tam anlamıyla sıralama faktörü olarak ele almamakta ve anlamsal açıdan değerine bakmaktadır.
Yüksek tıklanma oranı sunacak metinlerin kullanılmasını gerekli kılan bu alan artık okuyucuya değer katacak bir biçimde iyileştirilmelidir. Bunu yapan siteler, açıklama kısmına kattıkları değerle çok daha iyi sonuçlar elde edebilmektedirler. Bu kısmın ideal uzunluğu 110-130 karakter arasındadır. Metin kolayca okunmalı ve yazı hakkında net bilgi vermelidir. Metnin anahtar kelime doldurmadan mutlaka uzak olması gerekmektedir.
- Sayfanın ne ile ilgili olduğunu belirten 1-3 cümleye yer verilmelidir.
- Başlık etiketinin başlangıcında hedeflenen temel anahtar kelimeye link verilmelidir.
- Her sayfa için özgün açıklama etiketi kullanılmalıdır.
Sayfa Yükleme Hızı
Sayfa yükleme hızı, sitenizin tam anlamıyla açılış süresiyle alakalı bir durumdur. Sayfa yüklenme hızı ne kadar yavaşsa, kullanıcı deneyimi bir o kadar kötü olur ve arama motoru bu negatif sinyali anında yakalamayı başarırlar.
- İnternet üzerinden alışveriş yapan tüketicilerin neredeyse yarıya yakını bir sayfanın 2 saniye veya daha az sürede açılmasını beklemektedirler.
- Ulaştığı bir sayfanın 3 saniyeden fazla sürede açıldığını fark eden insanların neredeyse yarısı sayfayı terk etmektedir.
- Yükleme hızı yavaş olan bir siteye tekrar geri dönüş yapmayan insanlar, geri dönüş yapanlara göre çok daha fazladır.
Bir programcı veya geliştirici olmadığınız sürece sayfa hızınızı tek başınıza iyileştirme şansına sahip olamayabilirsiniz. Ancak, dilerseniz sitenizin sayfa hızını çeşitli araçlar kullanarak kontrol edebilirsiniz. Google’ın sunmuş olduğu PageSpeed Insight aracı sayesinde sitenizin ve sayfalarınızın durumunu anında kontrol edebilirsiniz.
Hedefiniz sayfa hızı kontrol eden araçlarda 100 üzerinden 85’ten daha fazla skor elde etmektir. Bu yazıda sayfa hızının yavaş olmasına neden olacak faktörlere değinilmeyecektir. Bunun için site geliştiricisi veya çalışmakta olduğunuz SEO uzmanı ile irtibat kurmanız çok daha doğru olacaktır. Daima sitenizi farklı araçlardan test etmeli ve sayfa hızı konusunda emin olmaya çalışmalısınız.
Son olarak, eğer WordPress kullanıyorsanız bu konuda size yardımcı olabilecek çeşitli eklentilerden faydalanabilirsiniz.
URL Yapısı
URL basit bir ifadeyle site sayfalarınızın adresi anlamına gelmektedir. URL yapısı sitenizin geliştirilme ve oluşturulma yapısıyla ilgilidir. Temel kullanım durumları ise basitlik ve netlik ile ifade edilebilir. URL yapısını tam anlamıyla ele alabilmek için bu konuda daha spesifik bilgiler vermek gerekmektedir. Özellikle otorite durumu konusunda daha kapsamlı bilgiler sunulmalıdır. Bu konuya yazının diğer kısımlarında enine boyuna değinilecektir.
SEO açısından otorite demek bir sayfanın diğer sayfalara göre önemini ve ağırlığını ifade etmektedir. Bir sayfanın otorite durumunu belirlemek için çeşitli farklı unsurlar hesaba katılmaktadır. Bunlardan bazıları backlinkler, sosyal medya sinyalleri, alan adı yaşı ve marka bilinirliği olarak ön plana çıkmaktadır.
Yüksek otoriteye sahip sayfalar sizin sayfanıza etki edebilir ve bu sayede markanızın ve sayfanızın daha otorite sahibi olmasını sağlayabilirsiniz. Genel olarak ana sayfalar en fazla otoriteye sahip sayfalar durumundadır. Sahip olduğu otorite miktarı veya durumu diğer alt sayfalara işlemekte ve etki etmektedir.
Bu yazının temel amacı sitenizi olabildiğince düz bir yapıda tutmaktır. Bu nedenle gereksiz alt dosyalar oluşturmamaya çalışmalısınız. Oluşturduğunuz her alt dosya veya alt kategori için biraz daha otorite kaybı yaşarsınız. Arama motorlarının sayfanızı tanımlama konusunda onlara kolaylık sağlamalısınız. Açık bir şekilde sayfanızı URL adresinde ifade etmelisiniz. Örneğin URL adresiniz şu şekilde olmalıdır: www.example.com/blog/konu-adi/.
URL adresiniz bu şekilde basit yapıda olmalıdır. Bu alanda ek parametrelere ve alanlara yer vermek size hiçbir şey kazandırmayacaktır, aksine otorite kaybı yaşamanıza neden olacaktır. Küçük bir işletme sahibi olarak, URL yapınızı istenildiği şekilde basit tutmanız konusunda sayısız avantaja sahip olduğunuzu unutmamalısınız.
Görsel Kullanımı
Görsellere uygun isimleri vermek ve bunları kullanmak SEO çalışmalarınızı iyileştirecek en önemli adımlardan birisidir. Bu aynı zamanda sürekli olarak yapmanız gereken çalışmaların başında gelmektedir. Fırsatları kaçırmamalısınız.
Görseller konusunda dikkate almanız gereken en önemli unsurlar şunlardır:
- Görsellerin adını anahtar kelimeyle uyumlu bir biçimde oluşturun. Örneğin, eğer anahtar kelimeniz küçük işletmeler için pazarlama planları ise görsele ait dosyanın adında bu ibare geçmelidir.
- Dikkat etmeniz gereken diğer nokta ise Alt Etiketi olarak karşınıza çıkmaktadır. Bu etiket görselin ne olduğunu belirleme konusunda son derece etkilidir. Alt etiketi arama motorlarına görselin ne olduğunu belirtir ve aynı zamanda görseli göremeyen kişilere görsel hakkında bilgi verir.
Alt etikete koyacağınız metinler konusunda dikkatli olun. Geçmişte bu alanda çok tercih edilmemesi gereken yöntemlere başvurularak anahtar kelime doldurma çalışmaları yapılmıştı. Haliyle arama motorları bu konuda daha titiz hareket etmektedirler. Anahtar kelime doldurma yöntemlerine başvurarak alt etiket metni oluşturmayı düşünmeyin. Alt etiketinde olabildiğince açıklayıcı olmaya çalışın. Anahtar kelime doğal bir biçimde alt etiket metninde yer alıyorsa işte o zaman başarılı bir çalışma ortaya koymuş olursunuz.
Kopya durumlarından uzak durmalısınız. Başlangıçtan itibaren alt etiket metinlerini kopya ibarelerden oluşturmamaya çalışmalısınız. Eğer görsel isimlerinde tembel davranıp farklılık yaratmaya gitmezseniz negatif etki zaman içinde büyüyecek ve daha sonra tek tek görsellerin isimlerini değiştirmek zorunda kalacaksınız.
Mobil Dostu
Geçtiğimiz Nisan ayında Google bir açıklama yaparak mobil dostu olmayan siteleri cezalandırmaya başlayacağını açıkladı. Yapılan bu güncellemenin hedefi sitelerin mobil tasarımlara ve duyarlı tasarımlara sahip olmasını sağlamaktı. Ancak asıl amaç mobil kullanıcılara daha iyi gezinme deneyimi sunmaktı.
Bu sizin siteniz için ne anlama gelmektedir? Eğer mobil arama trafiğinde siteniz düşüşler yaşıyorsa bu durumda sitenizin mobil dostu olduğundan emin olmalısınız. Gerçek anlamda mobil dostu bir site oluşturmak istiyorsanız aşağıdaki ipuçlarını değerlendirmeyi düşünebilirsiniz.
Mobil trafik aldığınızı nasıl fark edebilirsiniz? Bunu yapabilmek için öncelikle bir analiz aracı kullanmanız gerekmektedir. Bu analiz aracı sayesinde site trafiğinin nereden yani hangi kaynaklardan geldiğini kontrol edebilirsiniz.
Adım 1: Siteniz için Google Analytics hesabı oluşturmalısınız. Bunu yapabilmek için Google Analytics servisine gidip hemen siteniz için bir hesap oluşturabilirsiniz.
Adım 2: Bölüm Ekle alanına tıklamalı ve ardından Organik Trafik yazan kutucuğu işaretleyerek devam etmelisiniz. Bunun ardından sitenizin organik trafiğini gösterecek bir turuncu çubuğu görüntülemeye başlayabilirsiniz. Dilerseniz diğer tüm kaynakları görüntülemeyi devre dışı bırakabilirsiniz.
Adım 3: Sol tarafta yer alan Kitle kısmından mobil ibaresine tıklamalı ve organik mobil arama trafiği konusunda sitenizin verilerine göz atmaya başlamalısınız. Eğer siteniz mobil dostu değilse buradaki verilerde azalmalar görmeniz olasıdır.
Sitenizin mobil dostu olup olmadığını nasıl anlarsınız? Bunu anlamanın en kolay yolu yine Google tarafından sunulan bir araçtır. Google’ın sunduğu kontrol aracı sayesinde sitenizin mobil dostu olup olmadığını anında kontrol edebilirsiniz.
Tüm site sayfalarını mobil dostu yapmama gerek var mı? Kısa cevap hayır. Google sıralama konusunda sayfaları tek tek ele almaktadır. Bu nedenle öncelikle önemli sayfalarınızı mobil dostu haline dönüştürmelisiniz. Ardından diğer sayfalarınızı mobil dostu haline dönüştürmeyi düşünebilirsiniz.
Sitemi mobil dostu yapmak istiyorum, neler yapmalıyım? Eğer WordPress gibi bir platform kullanıyorsanız bu durumda yeni bir tema ile bunu yapabilmek mümkündür. Tema seçerken mutlaka duyarlı tasarımlara yönelmelisiniz. Duyarlı tasarımlar, site sayfalarının görüntülenen cihaza uyum sağlayacak bir biçimde gözükmesini sağlarlar. Google, duyarlı tasarıma sahip siteleri mobil dostu olarak görmektedir. Uzun vadede çözüm üretmek istiyorsanız mobil sitenizi ayrı bir versiyon olarak sunmak yerine sitenizi duyarlı bir tasarımla desteklemelisiniz.
Duyarlı tasarıma sahip olduğunuz zaman basit, odaklanmış ve link yapısı daha temiz olan bir site oluşturmayı başarabilirsiniz. Eğer özel bir biçimde oluşturulmuş bir siteye sahipseniz bu durumda iyi bir tasarımcıyla anlaşarak sitenizi duyarlı tasarım ile tanıştırmaya çalışmalısınız. Bunun maliyeti sitenizin yapısı ve büyüklüğüne göre farklılık gösterecektir.
Sonuç
Bugünün dünyasında Google adı artık bir arama motoru değil aynı zamanda bir fiil gibidir. Aramak sözcüğünün yerini Google kelimesi almaktadır.
İnternet bugünün dünyasında bir şeylerin aranması ve araştırılması olarak kullanılmaktadır. Bir şeye ihtiyacınız varsa doğrudan arama motorlarına giriş yapıp istediğinizi burada arayıp bulmaya çalışabilirsiniz. Arama kutucuğuna istediğiniz sorguyu girip aramayı yaptığınız zaman cevaplardan, çözümlerden ve ürünlerden dolu bir sonuç listesiyle karşılaşırsınız.
SEO çalışmaları küçük işletmeleriniz için son derece önemlidir. Bir şekilde ifade etmek gerekirse, dünyanın en iyisi olamasanız bile işletmenizin bulunabilmesini sağlayacak bu yöntemleri kullanmanız gerekmektedir.
SEO hızlı bir çözüm değildir. Ancak küçük bir işletme sahibi olarak bu çalışmaların işinize ve firmanıza etkisini bilmelisiniz. Bunun için önce eksikliklerinizi tanımlamalı ve ardından çalışacağınız uzman ile iyileştirme çalışmalarını gerçekleştirmelisiniz. Vaktinizin bir kısmını arama motorları için sitenizi iyileştirmeye ayırmalısınız. Bunun için bir miktar maliyeti gözden çıkarmanız gerektiğini unutmayın ama getirileri çok daha önemli olacaktır. Siteniz sıralamalarda üst noktalara doğru ilerledikçe daha fazla trafiğe sahip olabilecek ve daha fazla kişiye hitap ederek kazancınızın artmasını sağlayabilecektir.
İşletmenizin çok daha iyi bir noktada olmasını istiyorsanız onun için kalbinizi ve ruhunuzu ortaya koymalısınız. Sitenizi SEO uyumlu hale getirmeniz demek müşterilerin ve sitenizi ziyaret edecek potansiyel müşterilerin ihtiyaçlarını daha iyi karşılamanız anlamına gelmektedir.
Yardımcı SEO Araçları
- Google Site Yöneticisi Araçları (Search Console): Bu araç sitenizin Google üzerindeki varlığını kontrol etmenizi sağlamaktadır. Anahtar kelime takibi, site haritalarını ve robots.txt dosyalarını düzenlemeyi buradan yapabilirsiniz.
- Google Anahtar Kelime Planlayıcısı: Bu araç insanların Google’da kullandıkları anahtar kelimeleri araştırma konusunda size yardımcı olmaktadır. Bununla birlikte AdWords için belirlenen tıklama başına maliyet gibi rakamları göstermektedir.
- Google Trendleri: Kelime öbekleri, yerel durumlar ve ilgili kelimelerle alakalı ortalama araştırmalar yapmak istiyorsanız kullanılabilecek bir araçtır. Çıkışta ve düşüşte olan terimleri size gösterir.
- Google PageSpeed Insights: Yüksek sıralamalara sahip olmak için sayfa yüklenme hızı önemli bir yere sahiptir. Bu aracı kullanarak sitenizin performansını ölçebilirsiniz.
- Google Yapısal Veri Test Etme Aracı: Rich Snippet adı verilen yapısal veriler arama sonuçlarında karşınıza çıkmaktadır. Bu araç sayesinde Google’ın ve diğer arama motorlarının sayfalara ait verileri nasıl kullandığını anlayabilirsiniz.
- Bing Site Yöneticisi Araçları: Yahoo! ve Bing üzerinde sitenizin varlığını kontrol edebilirsiniz. Anahtar kelime takibi, site haritalarını ve robots.txt doyalarını düzenlemeyi buradan yapabilirsiniz.
- Moz: Arama motoru iyileştirme çalışmaları için ihtiyacınız olan kapsamlı araçları sunan ücretli bir servistir.
- KISSMetrics: Dönüşüm değerlerinin ve diğer kritik verilerin analizi konusunda kolaylık sağlayan ücretli bir servistir.
- WordPress: İçerik oluşturmayı ve yayınlamayı oldukça kolay bir hale dönüştüren ücretsiz bir içerik yönetim sistemidir.
- WordPress SEO by Yoast: WordPress’te kullanılan ücretsiz bir eklentidir. Sayfaların ve yazıların SEO ile uyumlu hale getirilmesi adına kişiye çeşitli kolaylıklar sunmaktadır.
- Google URL Builder: Sitenizi diğer linkler, ücretli medya ve e-posta pazarlama çalışmaları ile tanıtırken elde edilecek verileri Google Analytics üzerinden takip etmeniz adına özel URL adresleri oluşturmanızı sağlayacak araçtır.
- AuthorityLabs: Sitenizin Google, Bing ve Yahoo! arama motorlarında belirli anahtar kelimeler için sıralamasını takip edebilmenizi sağlamaktadır.
- BuiltWith: Diğer bir sitenin kullandığı servisleri, araçları ve sunucu bilgilerini bulmanızı sağlayan bir hizmettir.
- SharedCount: Bir sayfanın sosyal medya paylaşımları ve yorum miktarlarını analiz etmenizi sağlayan bir hizmettir.
- WordStream: Kullanıcıların arama amaçlarını belirlemek için kullandıkları anahtar kelimeleri araştırma konusunda faydalanabilecek alternatif anahtar kelime araştırma aracıdır.
- REDbot: Bir sitenin yönlendirilmiş bağlantılarını kontrol etmek ve incelemek amacıyla kullanılabilecek bir hizmettir.
- Ubersuggest: Google tarafından önerilen aramalara yönelik verilerden yola çıkarak belirlediğiniz anahtar kelimeler için araştırmalar yapabilmenizi sağlayan bir araçtır.
- Microdata Generator: Microdata, sayfalarınızda yer alan kişilerin, yerlerin, etkinliklerin ve ürün özelliklerin arama motorlarına iletilmesini sağlayacak meta veri biçimidir. Bu araç sayesinde bu meta veriyi daha kolay bir biçimde kullanabilirsiniz.
- Facebook Open Graph Debuger: Siteniz Facebook’ta istediğiniz gibi gözükmüyor olabilir. Bu araç size olağan sorunları görüntüleme konusunda bilgi vermekte ve Facebook’un sayfa içeriklerini daha iyi değerlendirmesini sağlamaktadır.
- WebPageTest: Sitenizin sayfalarının açılış hızını değerlendirmenizi sağlayan bu araç size aynı zamanda gerekli iyileştirmeleri yapabilmeniz için tavsiyelerde bulunmaktadır. Bu araç sayesinde sitenizin sayfa açılış hızlarını iyileştirebilirsiniz.
- WP Engine & Pagely: WordPress sitelerinin yönetilmesi konusunda kolaylıklar sunan ücretli bir sunucu hizmetidir. Bu hizmetten yararlanarak daha hızlı yüklenen WordPress sitelerine sahip olabilirsiniz.
Birebir ve çevrimiçi, size ait olan projenin üzerinden Google Ads ve SEO danışmanlığı hizmeti!
SEO Sözlüğü
Arama motoru optimizasyonu sektöründe kullanılan kullanışlı terimlere, sözcüklere ve diğer ifadelere aşağıdan ulaşabilirsiniz. Bunları bilmek size bu alanda fazlasıyla katkı sağlayacaktır.
- 301 Yönlendirmesi: Bu bir yöntemdir. Arama motorlarına sitenizin veya sayfanızın farklı bir yere yönlendirildiğini bildirirsiniz. 301 Yönlendirmesi yönteminin kullanımı içeriği veya ilgili sayfaları sitenizde başka noktalara taşıdığınız zaman kullanılması gereken önemli bir yöntemdir.
- Authorship (Yazarlık): Siteyi ve içeriği Google hesabınıza tanımlama yöntemidir. Bu sayede tüm içeriği Google Plus ID yardımıyla kendinize ait hale getirebilirsiniz.
- 404 Sayfası: Bir ziyaretçiye erişmek istediği sayfanın sitede olmadığını belirten hatadır. 404 sayfanızı uygun bir biçimde oluşturmanız tavsiye edilmektedir. Böylece yolunu bulamayan ziyaretçilere yardımcı olabilirsiniz.
- Arama Motoru Tarayıcıları: Orijinal halinde Crawler olarak geçer. Arama motorlarının sayfaları dizine eklemesi ve bağlantılı diğer sayfaları tespit edebilmesi adına geliştirdikleri yazılımlardır.
- Analytics: Google Analytics aracının kısaltılmış halidir. Sitenizin performansını ve durumunu takip etmenizi sağlayan ücretsiz bir araçtır.
- Dahili Link Çalışması: Dahili link çalışması bir sayfadan sitede yer alan diğer sayfalara link verme işlemine verilen addır. Kullanıcı deneyimini yükseltecek olan bu yöntem sayesinde kullanıcıların sitede daha fazla süreyle kalmasını sağlayabilirsiniz.
- Coğrafi Hedefleme: Coğrafi hedefleme, içerikleri veya bilgileri belirli bir konumdan erişen kişilere sunmaya özen göstermeniz anlamına gelir. Sık sık yerel hedefleme olarak da isimlendirilmektedir.
- Nofollow: Bu bir tür link niteliğidir. Linkleri yönlendirirken kullandığınız bu nitelik sayesinde, sayfanızın sahip olduğu otorite ve benzeri değerleri giden linke dahil etmeme sinyali vermiş olursunuz. Bu tür linkler genellikle blog yorumları gibi alanlarda kullanılmaktadır.
- HTTP: İnternet ortamında yer alan sayfalara erişim için kullanılan teknik bir protokoldür.
- Open Graph Project: Facebook, Twitter ve Google Plus gibi sosyal ağların kullandığı meta verilerle ilgili teknik bir tanımlamadır.
- Link: Tıklanabilir olan, arama motorlarını ve kullanıcıları başka sayfalara götüren kelimelerdir. Linkler sayfaları ve siteleri birbirine bağlamaktadır.
- Organik Arama: Arama sonuçlarından elde edilen trafiği tanımlamak için kullanılmaktadır.
- Ceza veya Yaptırım: Sitenizin sıralamasının düşmesine neden olacak ve onun itibarını zedeleyecek eylemler sonucu elde edilmiş negatif sinyallerdir. Cezalar veya yaptırımlar anahtar kelime doldurma, link satın alma gibi sebeplerden ötürü arama motoru algoritmaları veya arama motoru çalışanları tarafından otomatik uygulanmaktadır.
- Dizine Ekleme: Arama motorunun sitenizi tarayabilir olduğunu ve bilgilerini içerik kütüphanesinde yani dizinde tuttuğunu tanımlayan işlemdir.
- Kişiselleştirilmiş Arama: Sadece anahtar kelimelere bağlı kalmak kaydıyla sitelerin arama motoru sonuç sayfasında yer alması söz konusu değildir. Google ve diğer arama motorları sonuçlarını kullanıcın konumu ve diğer marka veya insanlarla olan etkileşimine göre sunmaktadır.
- Meta Etiketler: Arama motorlarına meta verileri sunan HTML kodlarıdır. Açıklama, anahtar kelimeler, dizine ekleme, arşivleme ve yayıncı bilgisi gibi verileri kapsamaktadır.
- Güvenli Gezinti: Google sürekli olarak kullanıcılarının güvenli olarak gezinti yapmaları konusunda algoritmasını geliştirmektedir. Kullanıcılar için zararlı olan içeriklere sahip siteleri Google tespit ettiği zaman kullanıcıları bu konuda bilgilendirmekte ve ilgili siteye Güvenli Gezinti kapsamında uyarı eklemektedir.
- Site Linkleri: Başkaları tarafından ziyaret edilen popüler sayfalar olarak ifade edilir ve arama motoru sonuçlarında ana sitenin altında yer alan linklerden meydana gelmektedir.
- SEO: Arama motoru optimizasyonu çalışmalarının kısa olarak yazılmış halidir.
- Site Haritası: Site sayfalarının son güncellenme tarihini öncelik sırasına göre listeleyen dosyadır. Site haritaları genellikle insanlar tarafından görülmez, sadece robotlar tarafından görülür.
- SEM: Arama motoru pazarlamacılığı çalışmalarının kısa olarak yazılmış halidir.
- SERP: Arama motoru sonuç sayfası ibaresinin kısa olarak yazılmış halidir.
- Robots.txt: Sitenin belirli kısımlarını dizine eklememesi konusunda arama motorlarına sinyal ileten dosyadır. Bu sinyaller site haritasına eklenecek linkler için de geçerlidir.
SEO Kontrol Listesi
Site içeriğinin veya sitenin arama motorları için iyileştirilmiş olup olmadığını kontrol etmek istiyorsanız aşağıdaki kontrol listesinden faydalanabilirsiniz. Her sayfa için ayrı ayrı yöntemler sunulmuş olmasa bile başlangıç için ideal bir kontrol listesidir.
- Sayfa Başlığı: Sayfa ile ilgili ve odaklanılmış bir başlık mı?
- Meta Açıklama: Başlığa anlam katarken reklam gibi gözükmekten uzak mı?
- Meta Authorship: Google Plus profiliniz ile içeriğinizi eşleştirdiniz mi?
- Meta Open Graph: Open Graph etiketlerini ve açıklamalarını doğru bir biçimde uyguladınız mı?
- Mobil Erişim: Siteniz tüm cihazlardan kolayca erişilebilir mi?
- URL Yapısı: Sitenizin URL yapısı açık ve net mi?
- Site Haritaları: Sitenizin bir sitemap.xml haritası bulunuyor mu?
- txt: Robots.txt dosyanız doğru bir biçimde yapılandırılmış mı?
- Alt Başlıklar: Anahtar kelimeleri alt başlıklarda kullandınız mı?
- İçerik: İçeriğiniz ziyaretçiler tarafından kolayca okunabilir yapıda mı?
- Anahtar Kelime Kullanımı: Anahtar kelimeleri ve onun varyasyonlarını doğru bir şekilde kullandınız mı? Anahtar kelime kullanımı doğal bir biçimde yapıldı mı?
- Görseller: Görsellerin dosya isimleri spesifik ifadelerden oluşuyor mu? Görsellerde alt etiket metnini doldurdunuz mu?
- Linkler: Linkte yer alan çapa metni açıklayıcı mı?
- Sosyal Varlık: Popüler sosyal ağlarda yer alıyor musunuz? Sosyal sitelerden sitenize link verdiniz mi? Sosyal ağlarda profil bilgileriniz açıklayıcı ve net bilgiler içerecek şekilde dolduruldu mu?
- Yapısal Veriler: Sitenizde yer alan belirli içeriklerde yapısal verilerden yararlandınız mı?
Bu içerikte SEO nasıl yapılır? sorununun cevabını en net biçimde vermek istedik. Umarım bu içeriğin faydasını görürsünüz. Profesyonel SEO danışmanı arayışınız var ise sizlere kusursuz hizmetler sağlayabileceğimi de bilmenizi isterim. Tek yapmanız gereken iletişim sayfası aracılığıyla bana ulaşmak. Ama önce benim hakkımda bilgi sahibi olmanızı isterim. Bunun için ozguraltun.com.tr/hakkimda/ bağlantısını inceleyebilirsiniz.
Birebir ve çevrimiçi, size ait olan projenin üzerinden Google Ads ve SEO danışmanlığı hizmeti!
Unutmadan, bu içeriği beğendiyseniz lütfen aşağıda yer alan sosyal paylaşım butonları aracılığıyla paylaşın. Paylaşın ki daha fazla kişiye ulaşsın. Şimdiden teşekkürler.