SEO

SEO Nedir?

SEO, “Arama Motoru Optimizasyonu” anlamına gelir. SEO, web sitelerinin arama motorlarında görünürlüğünün artması ve sıralamada yükselmesi için yapılan çalışmaların genel adıdır.

Arama motorlarında görünürlüğünüzü ve sıralamanızı artırarak daha fazla ziyaretçi ve bununla doğru orantılı olarak gelir elde edebilirsiniz.

İnternet ortamında başarılı olmanız için arama motorlarının amacı ve işleyişini kavramanız önemlidir. Şimdi SEO’nun detayları, nasıl yapıldığını ve nelere dikkat etmeniz gerektiğini öğrenme zamanı. O zaman başlayalım:

SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) Nedir?

SEO, ücret ödemeden (“Reklam Yatırımı Yapmadan”), arama motoru sonuçlarında organik olarak web sitenizin üst sıralarda yer alması ve daha çok kişi tarafından görünebilmesi için yapılan çalışmalardır.

Daha Sade Bir İfade ile:

Arama motorlarında Sitelerin performansını arttırmak için yapılan çalışmaların tamamına SEO denir.

SEO, ingilizce olan “Search Engine Optimization” kelimelerin kısaltılmış biçimidir. Temel hedef websitelerinin arama motoru sonuç sayfalarında (SERP’lerde) daha iyi bir sıralama alabilmesidir.

Kısacası SEO’nun gücüyle web sitenizin (Ziyaretçi ve Satış) performansını artırabilirsiniz.

Bu içerik sayesinde SEO Nedir? sorusunun cevabını öğreneceksiniz ayrıca Arama Motoru Optimizasyonuyla ilgili tüm detaylara hakim olacaksınız. İçerik uzun gözülebilir yalnız okurken zevk alacaksınız. İçeriği okuduktan sonra aklınıza takılan tüm soruları yorumlar kısmında hızlıca cevaplayacağım.

SEO Terimi Nedir?

SEO Terimi: Search Engine Optimization kavramlarının ingilizce kısaltmasıdır. SEO’nun Türkçe anlamı“Arama Motoru Optimizasyonu” olarak geçmektedir.

SEO Neden Zorunlu ve Önemlidir?

SEO’nun temel hedefi web sitelerini Google ya da hedeflenen (Yahoo – Yandex- Bing vb.) arama motorlarında kelime, ürün, görsel, video, vb. içeriklerini üst sıralara çıkarmaktır.

Arama Motoru SERP‘lerinde üst sıralarda yer alan web siteleri daha fazla tıklama (ziyaretçi) alırlar. Gelen fazla web site ziyaretçisi hepimizi mutlu eder; fakat burada ziyaretçiden çok gelen ziyaretçinin niteliği önemlidir. SEO sizlere daha fazla ziyaretçinin yanında nitelikli ziyaretçileride sitenize çekmenizi sağlayacaktır.

SEO alanında uzmanlığını bulunmuyorsa, uzmanlardan ya da hizmet veren ajanslardan destek alabilirsiniz. Doğru uzmanla çalışıp çalışmadığınız bu noktada çok kritikdir. Bilinçsizce yapılan SEO çalışmalarında siteniz faydadan çok zarar görecektir.

SEO Çalışmalarında Verilen Hizmetler;

  • Site Mimarisinin İncelenmesi.
  • Site İçi SEO için Strateji Geliştirmek ve Bunları Yönetmek.
  • Üretilen İçerikleri İnceleme, Revize ve Yeni İçerik Çalışması Yapma.
  • Web Sitenizi Analiz Edip, SEO için Önerilerde Bulunma.
  • Sektör ve Rakiplerle ilgili Anahtar Kelime Araştırması Hazırlama.
  • Ülke, Rakip, Sektör Analizi Yapmak.
  • Site Dışı Optimizasyon için Strateji Geliştirmek ve Bunları Yönetmek.
  • Düzenli Olarak Profesyonel SEO Raporlarının Paylaşılması.

Dilerseniz Google’ında SEO ile ilgili görüşlerini bildirdiği yazıyı okuyabilirsiniz. google.com/search/docs/fundamentals/get-on-google?hl=tr

SEO Kavramını Öğrenmeye Hazır mısınız?

SEO, web site trafiğini kaliteli bir şekilde artırabilmek için bir çok strateji ve teknik içermektedir. SERP’lerden gelen trafik, organik olarak bilinmektedir. Bu ziyaretçiler, web site sahiplerinin sunduklarını aktif olarak arar ve dönüşüm (Alışveriş- Gezinme) yapma eğilimleri yüksektir.

SEO Nedir
SEO Nedir Görseli

Google sıralamalarında rakiplerinizin üstünde olmak zor olarak gözükebilir; fakat SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) bu noktada devreye girmektedir. Google’ın sitenizi kolay okuması ve anlaması (Site İçi SEO Çalışması Yapmak) içeriklerinizi düzenli güncellemek ve yeni (Kalite Düzeyi Yüksek) içerik oluşturmak sitenizin arama sonuçlarında (SERP’lerde) üst sıralarda yer almasını sağlayacaktır.

Web sitenizi üst sıralara çıkarmak için, Optimizasyon çalışmalarından önce Arama Motorlarının (Google’ın) nasıl çalıştığını anlamamız gerekmektedir. Burada devreye arama motoru algoritmaları girmektedir. Algoritmalar korkutucu gelebilir ancak bizler Google ve diğer arama motorlarının isterlerini (Doğru Yöntemlerle) uygularsak başarıya ulaşma ihtimalimiz çok yüksek olacaktır.

Şimdi web sitenizi yükseltmeye hazır mısınız?

Arama Motorları Nasıl Çalışır?

Arama motorlarında ki sıralamayı belirleyen bir çok faktör vardır; ancak en kritik olanları alaka düzeyi, uzmanlık ve güven faktörleridir. Bu faktörleri çok iyi kavramamız ve bu yönde sitemizle ilgili optimizasyon çalışması yapmamız faydalı olacaktır. Google kullanıcılara en alakalı ve alanında uzman sonuçları göstermek istediği için bu kriterleri uygulmamız büyük önem arz etmektedir.

Arama Motorlarının Çalışma Süreci

Bir Sitenin Arama Motorlarında Sıralanma Süreci:

  1. Tarama (Crawling): Google, yeni tespit ettiği web sitelerindeki metin, resim ve videoları botlarla taramaktadır.
  2. Dizine Ekleme (Index): Google, sitelerde taradığı metni, resimleri ve video dosyalarını sanal kütüphanesi olan büyük veri tabanlarında depolar.
  3. Arama Sonuçlarını Sıralama (SERP): Google, kullanıcı arama yaptığında en alakalı, arama niyetine uygun EAT kurallarını karşılayan yeni ve en iyi içeriği sunar.

Web site sahibi olarak Google’ın isterlerinin yanında kullanıcılarında beklentilerini en kaliteli bir deneyimle karşılamayı hedeflemeliyiz. Biz kullanıcıların deneyimine önem verdikçe, Google’da bizim web sitemize önem verip bunun akabinde de sitemizi sıralamada yükseltip ödüllendirecektir.

Arama motorlarının çalışma prensiplerini öğrendikten sonra kullancıların arama niyetlerini anlamalıyız. Google sıralamalarda öncelikle kullanıcılarının arama niyetine uygun sayfaları getirmektedir. Arama niyetini kavrayıp optimizasyon yapmanız web siteniz doğal yükselişini sağlayacaktır.

İçeriğin bu bölümüne kadar heyecanla okuyarak geldiniz. Sizler okumaya devam ettikçe bende sizlere SEO konusunda sürpriz hediye ve destekler vereceğim.

Arama Amacı

Arama sonuç sayfalarının analizi ve anahtar kelime araştırmasının temelini oluşturmaktadır. Arama sayfalarını analiz ederek arkasında bulunan arama amacına ulaşabiliriz.

4 Arama Amacı Vardır

1- Gezinme: Belirli site ya da işletmeyi direkt olarak aramaktır. Örneğin, Wikipedia araması yapmak.

2- Bilgi Amaçlı: Google’da bilgi aramak için yapılan aramadır. Örneğin, Tahinli ekmek nasıl yapılır.

3- İşlemsel: Satın alma işlemleri için yapılan tüm aramaları kapsamaktadır. Örneğin iPhone 14 Pro Max al.

4- Ticari: Satın alma işleminden önce kullanıcının ürün özellikleri, yorumlar şeklinde yaptığı aramadır. Örneğin Samsung S22 incele gibi.

Örnek olarak lastik markalarıyla ilgili blog yönetiyorsunuz ve lastik kelimesinde içerikle ilk sayfaya gelmek istiyorsunuz. Lastik kelimesini aradığınızda  e-ticaret firmalarının olduğunu görüyorsunuz yani diğer bir ifadeyle kullanıcıların arama amacının işlemsel olduğunu görüyorsunuz. Bu anahtar kelime sizin için uygun değil; siz bilgi amaçlı lastik anahtar kelimelerine odaklanmalısınız.

Sizin için uygun olan anahtar kelime “lastik alırken dikkat edilecek hususlar” şeklinde olmalıdır.

Arama Amacı Örneği
Arama Amacı Örneği

Anahtar Kelime Önemi ve Araştırması

Anahtar kelimeler, Arama Motoru Optimizasyonu stratejiniz için kritik bir öneme sahiptir. Bu nedenle konuya çok hassas yaklaşmanız gerekmektedir. Tüm anahtar kelimeleri belirledikten sonra bunları min. sayıya indirmeniz gerekiyor. Bunun nedeni Sayfalarınıza onlarca anahtar kelime ekleyemezsiniz.

Anahtar kelime araştırmasına gelince birkaç farklı nedenden dolayı yapılır. Bu nedenler Google’da üst sıralarda yer almak ve alakalı içerik oluşturmaktır.

Anahtar kelimeler, insanların ihtiyaçlarına dayalı ve tam olarak neye ulaşmak istediklerini gösteren temel arama kriteridir.

Anahtar Kelime Araştırmasında Kritik Noktalar;

  • Aranma Hacmi (Sıklık): Ne kadar çok aranırsa o kadar ziyaretçi çekme potansiyeli vardır.
  • Rekabet: Rekabeti yüksek anahtar kelimeler sizin için zor olabilir, rekabeti az olan anahtar kelimeleri seçebilirsiniz.
  • Alaka Düzeyi: Sayfanızla ve işinizle ilgili anahtar kelimeleri seçmelisiniz.

Anahtar kelime çalışmasında genel olarak yapılan hata içeriğe göre anahtar kelime belirlenmesidir; aslında anahtar kelime araştırması içerik oluşturulmadan önce yapılması ve tüm planların bu anahtar kelimeler üzerine kurulması gerekmektedir.

SEO’nun Temel Öğeleri: Site İçi Optimizasyon ve Site Dışı Optimizasyon

Kapsamlı SEO söz konusu olduğunda, eşit derecede önemli iki alan vardır: Site İçi SEO ve Site Dışı SEO.

Site İçi Optimizasyon Nedir?

Site içi optimizasyon, kendi sitenizle ilgili yaptığınız SEO çalışmalarının tümüne denmektedir. Site içi SEO’da kritik olan konu; hem Google’a hem de kullanıcılara sitenizi tanıtma ve gösterme noktasından önem gösterir.

Arama motorları sitenizi Meta Title (Başlık) ve Meta Description (Açıklama) tanırlar ve kullanıcılarda bunlarda yazanları SERP’te görüp sitenizi ziyaret ederler. Bu noktada ilk müdahale edeceğimiz alanlar buralardır; çünkü sitenizin vitrinidir.

Meta Açıklama ve Başlıklar her sayfa için benzersiz anahtar kelime içeren yazılar olmalıdır.

Örnek olarak;

Meta açıklama
Meta açıklama

Dikkat Edilmesi Gereken İç Optimizasyon Konuları,

  • Meta başlık ve açıklama benzersiz ve açıklayıcı olmalı.
  • Yüksek kaliteli güncel içerikler eklemelisiniz.
  • Site Hızınıza dikkat etmelisiniz.
  • Resimlerde Alt etiket, url yapısı ve yüksek boyutlu olmamasına dikkat etmelisiniz.
  • Mobil uyumlu tasarım kullanmalısınız.
  • H Etiket kullanımına dikkat etmelisiniz. (H1-H6) Hiyararşik olmalı.
  • İç linklemeye özen göstermelisiniz.

Bu çalışmalar sıralamanızı olumlu yönde etkileyecektir. Ek olarak kullanıcı deneyimi yüksek tasarımlardan da yararlanmanız fayda sağlayacaktır.

SEO nasıl yapılır içeriğimi inceleyerek bu işlemleri sizlerde öğrenebilir yükselmek için web sitenizde uygulayabilirsiniz. ozguraltun.com.tr/seo-nasil-yapilir/

Site Dışı Optimizasyon Nedir?

Site dışı optimizasyon web siteniz dışında yapılan çalışmalardır. Bu çalışmalarda akla ilk gelen backlinktir; ancak sadece bununla sınırlı olmayıp farklı alanlarda da çalışmalar yapılmalıdır.

Dış Optimizasyonda Rakiplerinize Fark Atın;

  • Sosyal Medya Yönetimi (Stratejik, doğal ve sadece facebook, instagram değil Pinterest, Reddit, Twitter, Linkedin farklı kanallar)
  • Sosyal Medya Reklam Çalışması
  • Google Reklamları (Özellikle GDN Reklamları)
  • YouTube
  • Bağlantılar (Backlink) / Tanıtım Yazıları
  • PR Çalışmaları

Bu çalışmaları alakalı ve hedef kitlenizin bulunduğu platformlarda yapmalısınız. Yapılan çalışmalar sonucunda hem trafik elde edeceksiniz hem de Google’a göndereceği yüksek kaliteli sinyaller dolayı sıralamada yükseleceksiniz.

SEO Performansı Nasıl Ölçülür?

SEO çalışmalarının önemi kadar yaptığınız çalışmaların sonuçlarının ölçümlenmeside önem arz ediyor. Bunun nedeni yaptığınız SEO çalışması eğer istediğiniz sonucu vermez ise yeniden kurgu yapmanız gerektiğini görmüş olacaksınız.

Bu analizleri yapabilmek için Google Analytics ve Google Search Console’ da bir çok rapor bulunmaktadır.

Bu raporlarda dikkat etmeniz gereken kritik noktalar(Sadece Organik);

Ortalama Konum – Web siteniz Google’da yapılan arama sonucunda kaçıncı sıradadır?
Tıklama Oranı – Web siteniz belirli bir arama sorgusunda almış olduğu gösterim ve buna karşılık ne kadar tıklanmıştır? TO
Davranış – Ziyaretçilerinizin hemen çıkma oranı sayfa gezinme oranı ve ortalama oturum süresi nedir?

SEO raporlarında profesyonel bir kaynağa ihtiyacınız varsa hemen ozguraltun.com.tr/a-z-search-console/ içeriğimi ziyaret edebilirsiniz.

Google SEO Kalite Yönergeleri

Google’ın arama kalitesindeki anlayışı: kullanıcının ihtiyaçlarına yönelik oluşturulan, fayda sağlayan ve en iyi içeriği üreten web siteleridir. Google’ın sıralamadaki 1. Kalite değerlendirmesi budur.

Bu yönergeler incelendiğinde Google SEO çalışmaları yapıldıktan sonra sıralamanın en kritik değerlendirmesinin Kalite yönergeleri olduğu gözükmektedir.

Yaptığınız tüm çalışmaları bu anlayış içerisinde yaptığınızda Google sizi otomatik olarak ödüllendirecektir.

Bu konuda hakkında daha detaylı bilgi almak için ozguraltun.com.tr/google-seo-kalite-yonergeleri/

SEO Çalışmalarında En Sık Yapılan Hatalar!

Bu hatalar SEO çalışması yapanlar tarafından en sık yapılan hatalardır. Burada ki kritik nokta yaptığınız bu hataların çok acı sonuçlar doğurabileceğidir. Bir gün kalktığınızda web siteniz dizinden komple silinmiş olabilir. Bunlarla karşılaşmak istemiyorsanız aşağıdaki hatalardan uzak durmanız gerekiyor.

  • Tekrarlanan İçerikler: Hedef kelime için, Google sıralamada yükselmek için, o anahtar kelimede aynı makaleleri tekrar tekrar yayınlamak. Google bunu yapan siteleri cezalandırır.
  • Gizli Metin ve Anahtar Kelime Doldurma: Makalelerin içerisine kalın tonlama ve farklı renklerde ekleniyordu. Bu strateji sizi çok hızlı bir şekilde kara listeye alacaktır.
  • Gizleme ve yeniden yönlendirme: Yönlendirmeler söz konusu olduğunda, bunu yapmanın doğru ve yanlış birçok yolu vardır. Yanlış olan yol, anahtar kelime açısından alakasız çok fazla link satın almak ve tüm trafiği tek bir siteye yönlendirmektir.
  • Kalitesiz Bağlantılar: Size 24 saat içinde 5.000 bağlantı vaat eden bir paketi satın almak, bağlantı oluşturmanın doğru bir yolu değildir. Sitenizle İlgili (Alakalı) ve etkileşim sağlayacak bağlantılarla çalışmalısınız

Niş (Spesifik) alanınızla ilgisi olmayan sitelerden Tanıtım yazısı ve bir sürü bağlantı alıyorsanız, cezalandırılacaksınız. Sizinle alakalı okuyuculara değer sağlayan benzersiz ziyaretçi gönderileri olursa sorun olmaz. bu bağlantılarla sitenize kaliteli trafik sağlamış olacaksınız.

İncelemeniz Gereken Diğer İçerikler

Sizler için gelişiminize katkı sağlayacak içerikleri bir araya getirdim. Aşağıdaki içerikleri incelemeniz ve örneklerle uygulamanız kısa sürede SEO Nedir sorusunun cevabını öğrenmenize katkı sağlayacaktır.

  1. Kapsamlı SEO Sözlüğü ve Terimleri (İngilizce – Türkçe): ozguraltun.com.tr/seo-sozlugu-terimleri/
  2. Yeni Başlayanlar için SEO Rehberi (A’dan Z’ye SEO): ozguraltun.com.tr/seo-rehberi/
  3. SEO Stratejisi Nasıl Oluşturulur?: ozguraltun.com.tr/seo-stratejisi/
  4. SEO Nasıl Yapılır: ozguraltun.com.tr/seo-nasil-yapilir/
  5. SEO Uzmanı Olmak İsteyenler İçin: ozguraltun.com.tr/seo-uzmani/
  6. Google SEO Kalite Yönergeleri: ozguraltun.com.tr/google-seo-kalite-yonergeleri/
Tebrikler İçeriği heyecanla okuyarak bitirdiniz . Sizlere SEO konusunda destek olmam için site adresi ve mail adresinizi yoruma yazarsanız Ücretsiz olarak site hatalarınızı analiz edip sizlere göndereceğim.

Sonuç

Umarım bu kılavuz size çok şey katmıştır, çünkü burada çok fazla bilgi var. SEO pazarlamasında sürekli bilgilerinizi ve sitenizin durumunu gözden geçirmeniz gerekecektir.

SEO Nedir hakkında unutulmaması gereken en önemli kural bu oyunda kısa yol yoktur.

İşleri doğru şekilde yapmanız ve ekstra çaba göstermeniz gerekiyor çünkü bu şekilde sıralamada yükselebilirsiniz.

Sonuçları görmek istiyorsanız, çalışmaya başladığınız tarihten 6 ay sonrasını bekleyin.

SEO’nun “yap ve unut” stratejisi olduğunu söyleyenler yanılıyor. İçeriğinizi yakından takip etmek, düzenli olarak güncellemek ve sitenizi yenilemeniz gerekecek. Google’a hâlâ etkin olduğunuzu göstermek için harika yeni içerikler oluşturmaya devam etmelisiniz.

Sizin için profesyonel olarak SEO çalışmaları gerçekleştirebilirim. Tam istediğiniz gibi çalışmalar yapar, size bunu şeffaf olarak raporlayabilirim.

Yapmanız gereken tek şey aşağıda yer alan WhatsApp butonuna tıklamak ve benimle iletişim kurmak.

WhatsApp İletişim

Sıkça Sorulan Sorular

SEO’nun Çalışması Ne Kadar Sürer?

*SEO başarıya giden hızlı bir yol değildir. Hiçbir zaman olmadı ve olmayacak. SEO söz konusu olduğunda uzun vadeli bir plana sahip olmanız gerekmektedir, çünkü çoğu anahtar kelime için sıralama yapmak altı ay ile bir yıl arasında sürebilir.

SEO Pazarlamasında En Önemli Faktör Nedir?

* En önemli olan tek bir faktör yok çünkü hepsi önemli. Tek bir hakkım olsaydı, insanlara kaliteli bilgi sağlamak olurdu. Tüm SEO parçalarına sahip olabilirsiniz, ancak içeriğiniz iyi değilse, bunun hiçbir önemi yoktur çünkü insanlar sitenizle ilgilenmeyecektir.

Google’da Nasıl Hızlı Yükselirim?

* Sıralamanın en iyi yolu, düzenli olarak tutarlı bir çaba göstermektir. Kazanmak istiyorsanız, sitenize sürekli olarak bağlantı sağlamak, yeni içerik girmek ve önceki içeriği güncellemeniz gerekecekti. Bunu düzenli yapmanız durumunda sonuca ulaşacaksınız.

SEO Olmadan Bir Web Sitesini Sıralayabilir miyim?

* Tabii ki, insanların şanslı olduğu durumlar vardır, ancak bunun nedeni muhtemelen birçok insanın sağlayamadığı bir şeyi sağlamalarıdır. Pek çok insan aynı alanda rekabet ediyor, bu da en iyi SEO’nun kazanabileceği yerdir.

SEO’nun Maliyeti Nedir?

* SEO maliyete bağlıdır. Bunu sizler için yapabilecek bir profesyonel ekiple veya her şeyi kendinizde yapabilirsiniz. Bunu kendiniz yapmanız çok daha uzun sürecek ve öğrenme eğrisini hesaba katmanız gerekecek. Ancak, her şeyi kendi başınıza yaparsanız, çoğunlukla ücretsiz olarak yapabilirsiniz.

İlgili Makaleler

7 Yorum

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir