SEO

Deep Linking (Derin Bağlantı) Nedir?

Deep Linking (Derin Bağlantı), kullanıcıları direkt olarak içeriği ulaştıran bağlantılardır. Bağlantılar (URL’ler) kullanıcı ve arama motorlarının içeriği görüntülemesini, paylaşmasını ve dizinlere eklemesini kolaylaştırmaktadır.

Günümüzde artık anlamlı URL’ler bir çok web sitesi alt yapısı tarafıdan desteklenmektedir. Bu durum web uygulamalarında (web app) ya da mobil app’lerde farklılık göstermektedir. Mobil kullanıcıların her geçen gün arttığı çağımızda hem kullanıcı deneyimi hemde arama motorları için anlamlı URL oluşturma önem arz etmektedir.

Mobil ve web app’larda anlamlı URL yapısı için “Deep linking” derin bağlantılar kullanılmalıdır.
Deep Linking Nedir
Deep Linking Nedir Görseli

Deep linking (Derin Bağlantı)

Deep linking, hedeflenen sayfa ya da içeriklere kullanıcıların direkt olarak yönlendirilmesidir. Bu işlemi gerçekleştirebilmek için URL’ler kullanırız. Burada dikkat edilmesi gereken nokta URL’in direkt olarak içeriği ulaşmasıdır.

Örnek Olarak;

Direkt olarak ozguraltun.com.tr (alan adınız) deep link’i ifade etmemektedir. Bir URL’den deep link olarak ifade etmek için parametre barındırmalıdır.

ozguraltun.com.tr/category/seo/ deep link örneğidir.

Bu örnekler web siteleri için geçerlidir. Mobil ya da mobil uygulamalarında durum farklılaşmaktadır.

Derin Bağlantı Nedir
Derin Bağlantı Nedir Görseli

Web Sitelerinde ve Uygulamalarında Deep Linking (Web Deep Linking)

Deep linking, alan adı altında bulunana spesifik detayları işaretlenebilmekte bu işaretlerle hem arama motorlarını hemde kullanıcıları içeriğe erişebilir hale getirmektedir. Bu erişimle birlikte içeriğinizi paylaşılabilir hale getirmektesiniz. Bunu kullanmak için internet tarayıcılarındaki adres kısmı bizim için yeterli olacaktır. Web uygulamalarında içeriler <a href=”ozguraltun.com.tr”>URL eşleştirme / yönlendirme</a> koduyla görüntülenirse web sayfasına aynı şekilde erişilecektir. Bu süreç mobil uygulamalarında farklılık göstermektedir.

Mobil Uygulamada Derin Bağlantı (Deep Linking)

Mobil uygulamalarda Deep Linking uygulamayı başlatmayıp, uygulama içerisinde yer alana screen’ları (içerik, işlem) işaret etmektedir. Bu çalışma sürecine URI (Uniform Resource Identifier) denmektedir. URI’ler mobil cihazların platformalarına göre değişkenlik göstermektedir. Mobil uygulamalar içerisindeki içeriği başka bir kullanıcıyla paylaşmak istemeniz durumunda içerikte bulunan derin bağlantıyı paylaşmanı gerekmektedir. Derin bağlantı bulunmuyorsa eğer kullanıcı mobil cihazının uygulama marketinde aramalı, uygulamayı indirmeli ve içeriğe uygulama içerisinde ulaşmalıdır. Bu süreç uzun olduğu için kullanıcı deneyimi açısından olumsuz olacaktır.

Mobil Uygulamalardaki Deep Linking Çeşitleri Nelerdir?

Özelliklerine göre mobil uygulamalardaki Deep Linking çeşitleri 3’e ayrılmaktadır. Şimdi bunları inceyelim.

Standart / Geleneksel Derin Bağlantılar (Standard / Traditional Deep Linking)

Bu tür bağlantılarda URI’yi görüntüleyebilmek için uygulamanın mobil cihazda yüklü olması gerekmektedir. Bunun nedeni kullanıcılar bağlantıya tıkladığı zaman mobil cihazınız uygulama içerisinde bulunan URL şemasında kontrol etmektedir. Bu “derin bağlantıda” uygulama cihazda olmaması durumunda hata verecektir.

Standart Derin Bağlantı Örneği; ozguraltun.com.tr/category/ yerine myapp://category kullanılmaktadır.

Gecikmeli Derin Bağlantılar (Deferred Deep Linking)

Web bağlantı yapısına benzerlik göstermektedir. Bu Deep Linking türünün çalışma prensibi, uygulamanın cihazınızda kurulu olup olmadığına göre değişkenlik göstermektedir. Uygulama cihazınızda kurulu ise direkt olarak içeriği görüntüleyebileceksiniz. Kurulu değilse eğer uygulamayı yüklemeniz için sizi mobil cihazınız sayfasına yönlendirecek ve uygulama yüklendikten sonra direkt içeriğe erişebileceksiniz. Uygulama indirilmeden içeriğe erişim sağlanamamaktadır.

Bağlamsal Derin Bağlantılar (Contextual Deep Linking)

Standart ve Gecikmeli derin bağlantıların özelliğine sahip olup bir çok farklı ve faydalı bilgiler sunmaktadır. Bunlar tanımlayıcı (Kaynak, oluşturan gibi) ve özeleştirme (Mesajlar, etkinlik) özelliğine sahiptir. Bunlar web site linklerinden daha güçlü olabilmektedirler.

İncelemeniz Gereken Diğer İçerikler

Sizler için gelişiminize katkı sağlayacak içerikleri bir araya getirdim. Aşağıdaki içerikleri incelemeniz ve örneklerle uygulamanız kısa sürede SEO Nedir sorusunun cevabını öğrenmenize katkı sağlayacaktır.

  1. Kapsamlı SEO Sözlüğü ve Terimleri (İngilizce – Türkçe): ozguraltun.com.tr/seo-sozlugu-terimleri/
  2. Yeni Başlayanlar için SEO Rehberi (A’dan Z’ye SEO): ozguraltun.com.tr/seo-rehberi/
  3. SEO Stratejisi Nasıl Oluşturulur?: ozguraltun.com.tr/seo-stratejisi/
  4. SEO Nasıl Yapılır: ozguraltun.com.tr/seo-nasil-yapilir/
  5. SEO Uzmanı Olmak İsteyenler İçin: ozguraltun.com.tr/seo-uzmani/
  6. Google SEO Kalite Yönergeleri: ozguraltun.com.tr/google-seo-kalite-yonergeleri/
SEO ile ilgili detaylı bilgileri öğrenebileceğiniz SEO Nedir içeriğimi ziyaret edebilirsiniz.

Sonuç

Deep linking (Derin Bağlantılar) kullanıcı deneyimi açısından önemli bir yere sahiptir. Bunların doğru kullanılması özellikle mobil uygulama tarafında sistematik olarak planlanması gerekmektedir. Hangi uygulama ya da hangi cihazda nasıl bir çalışma yapılması gerektiğinin iyi anlaşılması önemlidir. Derin bağlantılarda hata yapılması kullanıcıların uygulamanıza ya da içeriğinize ulaşamamasına neden olacaktır. Bu durumla hiç birimiz karşılamak istemeyiz.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir